window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-1529441-87');

Orelia en de Week van de Vrijwilliger

Toen Freddy Baerts zijn café opnieuw voor maanden moest sluiten, zat hij met de handen in het haar. De café-uitbater van ‘t Borrelhuis in Hasselt wilde zich nuttig maken en stelde daarom voor om een handje te helpen bij de bewoners in Orelia Katharinadal, het woonzorgcentrum om de hoek. Hij kende de meeste bewoners al omdat ze vaak bij hem iets gingen drinken.
Orelia
Orelia

De directie van Orelia Katharinadal was blij verrast met het voorstel van Freddy en ging er op in. Het gevolg: al bijna zeven maanden gaat Freddy elke dag, zeven op zeven, om 11u30 naar Katharinadal en helpt hij de middagshift voor te bereiden. Als een echte garçon wacht hij daarna de bewoners op, begeleidt hij hen naar de tafels en dient hij het eten op. Vaker wel dan niet met een flauwe grap of twee. “Fred kan het verschil maken” of “Hij weet precies wat je nodig hebt en maakt zo je dag meteen goed”, zijn maar enkele commentaren van de bewoners. 

Dankzij de hulp van vrijwilliger Freddy zijn de bewoners goedgezind en kunnen de medewerkers van het woonzorgcentrum over de middag zelf even op adem komen. En ook Freddy is tevreden. “Wanneer we het café voor de tweede keer moesten sluiten, zocht ik een manier om mijn tijd nuttig in te vullen. Het klikt hier met de bewoners en de medewerkers van Katharinadal en het geeft me voldoening om hier een helpende hand te zijn.”

Zulke verhalen kunnen de pers halen, want een menselijk verhaal, dat spreekt. Maar wat heb je nog nodig om zo’n positief verhaal om te zetten in een sterke pitch die uitmondt in een nieuwsreportage? Een goede timing. Voor dit nieuwsverhaal was dat de Week van de Vrijwilliger. Veel redacties houden de ‘Dagen van…’ of de ‘Week van…’ met stip bij in hun kalenders. Deze ‘Week van…’ vormde dus een mooie nieuwsaanleiding. 

Bovendien konden we het nieuwsverhaal concreter maken met enkele getuigenissen. Naast Freddy vonden we enkele bewoners bereid om te getuigen over zijn werk. Dit was nodig, omdat de journalist zo een reportage kon maken die ‘vertrouwd’ leek bij veel kijkers: veel mensen hebben een oom, tante of (groot)ouder in een woonzorgcentrum die hij al enkele maanden niet heeft kunnen bezoeken. Het voorbeeld van dit woonzorgcentrum van Orelia was sprekend: kijkers konden zich als het ware ‘vereenzelvigen’ met de bewoners die aan het woord kwamen. 

In de aanloop naar de Week van de Vrijwilliger schreven we een storyline waarbij we twee maatschappelijke onderwerpen aan elkaar bonden: de Week van de Vrijwilliger én de sluiting van de horeca door de coronacrisis. Zowel VRT NWS als TV Limburg vonden dit interessant en draaien er een reportage over. En zo kwam Freddy dus in het zevenuurjournaal van de nationale televisie.

Discover our service

Back to top