FEBIAC

Tijdens het Autosalon van 2020 werd automobielfederatie Febiac geconfronteerd met verschillende klimaatprotesten. Toch wist Febiac de stem van de sector even luid te laten klinken als die van de manifestanten. Hoe ze dat deden? Door – in samenwerking met ons – hun communicatie strategisch aan te pakken, nauwgezet voor te bereiden, en door alle activiteiten van de protestbewegingen continu te monitoren.

febiac
febiac

“Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft”, rapt de Jeugd Van Tegenwoordig in hun monsterhit Sterrenstof. Hetzelfde geldt voor crisiscommunicatie. Vlak voordat de persvoorstelling van het autosalon begon, werd Febiac geconfronteerd met een eerste, kleinschalige protestactie aan hun hoofdzetel. Het was slechts het begin, want de manifestanten kondigden onmiddellijk meer acties aan. Vooraf had Febiac beslist dat de elektrische auto’s en de zogenaamde combimobiliteit de sterren van het salon moesten worden. Maar die groene boodschap vanuit de sector dreigde nu op het achterplan te belanden. 

Daarom schoten we samen met Febiac – uit voorzorg – in actie met een sterk crisisplan. We stelden verschillende scenario’s op en bereidden de communicatie per situatie grondig voor. Met duidelijke kernboodschappen, in de juiste tone of voice.

Schakelen en cours de route


Maar een crisisplan alleen volstaat niet. Daarom stelden we ook een uitgebreide lijst vragen en antwoorden op voor alle standhouders die mogelijk bestookt zouden worden met vragen over het klimaatprotest. Zo konden we ook hen gidsen, en ervoor zorgen dat iedereen met één stem sprak.

We analyseerden bovendien de sociale netwerken van de activisten, en monitorden hun activiteiten. Zo konden we de communicatie van Febiac snel aanpassen aan hun protesttactieken, zowel voor het salon als tijdens de twee zaterdagen vol protestacties.

We werden met andere woorden de oren en ogen van Febiac. En zo konden we en cours de route snel schakelen, terwijl het drukbezette communicatieteam van Febiac zich kon focussen op het overbrengen van hun boodschappen. Als een goed geoliede tandem slaagden we er samen in om gedurende het hele salon relevant en slim weerwerk te bieden aan de klimaatprotesten.

Jouw experts

Jeroen Wils
Jeroen Wils

Managing Director

Sander Vanlouwe
Sander Vanlouwe

PR Consultant

Lisa Kaspers
Lisa Kaspers

Senior PR Consultant

Discover our service

Back to top