Het symfonisch orkest Brussels Philharmonic en het kamerkoor Vlaams Radiokoor wilden meer media-aandacht voor hun werk omdat het tijdens de coronacrisis een pak moeilijker was geworden om hun publiek te bereiken. De klassieke ensembles wilden bovendien verder mikken dan de traditionele Klara-luisteraar. We gingen de uitdaging aan om het orkest en koor op onze nationale televisiezenders te krijgen.
In een nieuws workshop bij Brussels Philharmonic gingen we op zoek naar verhalen uit beide ensembles die de media bovendien visueel mooi in beeld konden brengen. De meest nieuwswaardige stukken goten we in een communicatieplan en mediastrategie. Met succes: in hun eerste concert na de lockdown, bracht VTM Nieuws een bezoekje aan het Vlaams Radiokoor met de insteek: “hoe kan een koor in godsnaam zingen met mondmaskers op?”
Ook het concert van Brussels Philharmonic in de basiliek van Koekelberg was uniek. We legden de nadruk op de prachtige locatie en lieten VRTNWS het concert in primeur bijwonen. Zij brachten het item niet alleen op vrijdagavond, maar ook nog eens op zaterdagmiddag op tv.
Dat je ook met een Vlaams koor Franstalige televisie kan halen, bewijst deze uitzending van RTL-TVI. Een filmpje van het Radiokoor had in oktober 2020 de 7 miljoen views op Youtube overschreden. We gaven meer info over die opmerkelijke hit in primeur aan RTL. Zij brachten er een mooie reportage over in hun middagjournaal.
Om met klassieke muziek nationale televisie te halen, mag je niet met losse flodders schieten. Daarom selecteren we écht nieuwswaardige verhalen en brengen die op het juiste moment bij het meest geschikte medium. Het recept is geen geheim, maar je hebt wel de juiste ingrediënten en expertise nodig om het tot een goed einde te brengen.