BDO – ACERTA – ENECO

Hoe vaak gebeurt het dat iets impact heeft op bijna de hele wereld? Dat één gebeurtenis wekenlang het hoofdpunt blijft van kranten, televisiejournaals en nieuwswebsites? Net dan willen communicatieafdelingen van bedrijven, organisaties en instellingen klaarstaan. Een goede en juiste voorbereiding is cruciaal om de reputatie van je bedrijf te vrijwaren.

bdo
bdo

Nooit eerder had een virus zo’n grote impact op onze maatschappij als het coronavirus. Een crisis van wereldformaat. Maar wel een crisis waar we ons op konden voorbereiden, niet zoals een terreuraanslag of gasexplosie die totaal onverwacht gebeuren. En dat heeft een aantal bedrijven goed ingezien.

De zakelijke dienstverlener BDO liet ruim op voorhand een holding statement opmaken: een heldere tekst die gecommuniceerd kon worden aan de pers als er een eerste zieke medewerker zou opduiken. Zo’n holding statement maakt je als bedrijf klaar om snel te antwoorden op vragen van de pers. Hoe is de medewerker ziek geworden? Hoe voelt hij of zij zich vandaag? Welke maatregelen neemt het bedrijf om verdere besmetting te voorkomen? En hoe zorg je ervoor dat je activiteiten niet in het gedrang komen? Het geeft de communicatieverantwoordelijken van het bedrijf de gelegenheid om op voorhand na te denken over de boodschap die ze willen verspreiden.

Hr-dienstverlener Acerta zag op zijn beurt in dat het coronavirus ook opportuniteiten met zich meebracht. Bedrijven wilden namelijk weten wat de praktische gevolgen zouden zijn voor het personeel als er een uitbraak kwam. Of thuiswerken een alternatief kon zijn, en wie dan eigenlijk een zieke medewerker in quarantaine moest vergoeden. We hielpen Acerta – dat de juiste experten in huis heeft – om een heldere boodschap te formuleren die ze aan de pers konden aanbieden. 

Ook energieleverancier Eneco besefte al snel dat niet communiceren geen optie was. Zeker toen vrijwel het hele land in lockdown was. Empathie tonen en daar ook naar handelen: het versterkt de geloofwaardigheid. Wij hielpen hen om een tekst te formuleren voor zowel het eigen personeel, als klanten en verkooppartners van het bedrijf. Die tekst kwam op hun website. Zo werd deur-aan-deurverkopers aangeraden om meteen te stoppen met hun activiteiten. Want op dat moment was er maar één prioriteit: de gezondheid van iedereen. Die ging boven alles. 

Jouw experts

Jeroen Wils
Jeroen Wils

Managing Director

Lisa Kaspers
Lisa Kaspers

Senior PR Consultant

Sander Vanlouwe
Sander Vanlouwe

PR Consultant

Discover our service

Back to top