Blog communicatie - pr

7/01/2021

Hoe zien de consultants van Bepublic 2021 op communicatievlak?

Crisis communication Digital communication Media relations Reputation management Storytelling Training and Coaching

Wat zal 2021 brengen op vlak van communicatie? De collega’s van Bepublic laten hun licht schijnen op de lessen die ze in 2020 hebben getrokken en op hoe de communicatie zal evolueren in 2021.

Over media relaties en het contact met journalisten

Corona zette het afgelopen jaar ook de nieuwsredacties op hun kop. Journalisten zijn minder fysiek aanwezig op de redactie. Wil je de juiste journalist aan de lijn krijgen voor je verhaal, vermijd dan de vaste telefoonlijnen op de redacties. Ga meer dan ooit voor persoonlijke contacten met journalisten. Contacteer hen op hun gsm-nummer via Whatsapp, sms of bel hen op. Zo loop je niet het risico dat je verhaal tussen de plooien valt.” – Bert Bouserie

Over reputatiemanagement

“De focus van reputatiemanagement zal nog meer verschuiven van kwantitatieve criteria naar kwalitatieve criteria. Van focus op louter visibiliteit naar focus op relevante inhoud, authenticiteit en geloofwaardigheid. Niet het aantal vermeldingen in de media telt, maar de inhoudelijke sterkte. Beter één keer raak dan tien losse flodders.”- Jurgen D’Ours

“De crisis heeft ook voor kleine ondernemers het belang van communiceren in de pers benadrukt. Door met hun (persoonlijke) verhalen naar buiten te komen, verhoogden ze hun visibiliteit.  Dat was belangrijk om de kop boven water te houden of om juist te tonen hoe zij mee zochten naar oplossingen voor de crisis. Kleine ondernemers kregen daardoor de smaak te pakken. Daarom zullen we in 2021 meer van hen horen.  Sterker nog: moeten horen. Inzetten op perscommunicatie zal belangrijk zijn in hun verdere groeitraject.” Sander Vanlouwe

Over storytelling

“Deze pandemie toont duidelijk: een sterk verhaal houdt mensen bij elkaar, een zwak, gebrekkig verhaal speelt ze uit elkaar. Denk aan de oproep van overheden en virologen om alle 11 miljoen Belgen als één man tegen het virus uit te spelen. De parallel met bedrijven is gemakkelijk te maken. Ook daar is het belangrijk een sterk, authentiek en eerlijk verhaal uit te dragen, om alle interne en externe stakeholders mee op de kar te krijgen.”Arno Creve

Over digitale communicatie

“De coronapandemie heeft gezorgd voor een enorme online shift: iedereen moest hier plots op overschakelen. Ook social media werd meer en meer gebruikt, om contact te houden met familie en vrienden, maar ook met klanten. Facebook Lives en andere livestreams kenden een grote boost. Ook in 2021 blijft dit zo.  Zet bovendien als bedrijf verder in op persoonlijke content op sociale media, maak van je bedrijf een open keuken, laat je experts op sociale media aan het woord. Zorg er met andere woorden voor dat personen in beeld komen, niet alleen je diensten.”Tiffany Mestdagh

“Digitale communicatie gaat ook verder dan actief aanwezig zijn op sociale media. Bedrijven onderzoeken welke kanalen en digitale middelen ze aan hun communicatiemix kunnen toevoegen. Denk aan podcasts en rondetafelgesprekken om expertise te delen, of een eigen bedrijfsradio om de thuiswerkers op de hoogte te houden van wat er leeft in de onderneming.”Arno Creve

Over crisiscommunicatie

“Het afgelopen jaar is iedereen een klein beetje crisiscommunicator geworden. De coronacrisis creëert immers voor elk van ons verschillende crises van kleine en grotere omvang. En die vragen om anticipatie, reactie en vooral: communicatie. Ook na de coronacrisis gaan we ongetwijfeld andere dingen van communicatie verwachten. Wie nu nog niet proactief en digitaal communiceert, mist de trein van de nieuwe communicatiestandaard die COVID-19 heeft gezet.”Lisa Kaspers

“Helder, transparant, emotioneel betrokken en met één stem spreken. Dat zijn de belangrijkste lessen die we kunnen trekken uit de persconferenties van de afgelopen maanden. Die lessen gelden ook voor bedrijven en organisaties. Crisiscommunicaties mogen geen interpretatieruimte open laten. Daarnaast benadrukten de persconferenties ook het belang van goede persrelaties. Die maak je steeds voor een crisis uitbreekt. Wie schrijft er over jou? Die journalisten moeten bedrijven ook in 2021 beter leren kennen. Want een crisis overwin je samen met journalisten.”Sander Vanlouwe

Over training & coaching

“Video is en blijft belangrijk in de communicatiemix van je organisatie. Je kan video inschakelen om te gebruiken op je eigen sociale mediakanalen. Maar laat je daarin begeleiden, zodat je zelf (of je collega’s) geen mal figuur slaan. Gebruik heldere taal en geen jargon, houd de boodschap simpel en concreet  en dus geen wollige, nietszeggende marketingtaal en verzorg je lichaamshouding en uitspraak. Het eindresultaat zal er dan steevast beter uitzien.” Gunter Huyghe

Over events

“Of events in 2021 opnieuw kunnen doorgaan als in pakweg 2019 is nog maar de vraag, maar in de toekomst lijken enkele punten op vlak van events essentieel te worden. Het spreekt voor zich dat elk event nog meer zal moeten nadenken over hoe het mensen samenbrengt en over de risico’s en gevolgen van zo’n samenkomst. De uitdaging voor organisatoren wordt niet enkel om mensen met je event te laten connecteren, maar om alle aanwezigen met elkaar te laten connecteren. Netwerken blijft het allerbelangrijkste. Daarnaast zal de vraag naar kwalitatieve events zowel qua content als beleving alleen maar stijgen. Het marktaandeel van hybride events, waar digitaal en fysiek hand in hand gaan, zal enkel toenemen.” Laura Vandenbergh

Back to top