window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-1529441-87');

24/11/2020

‘Meaningful connections’: onmisbaar om vooruit te gaan

Reputation management Storytelling

De nood aan meaningful connections was nooit eerder zo groot. En daar zijn leiders zich in volle pandemie ten volle van bewust. Dé sleutel om vooruit te gaan, is verbinden. Binnen de organisatie, en daarbuiten. Dat concludeerden Dr. Marianne De Backer, de Belgische topvrouw bij Bayer, en Frederik Anseel, managementprofessor aan de UNSW Business School van Sydney, tijdens de eerste Leaders Meeting Paris Web Talks. Bijna 150 bedrijfsleiders lieten zich op 20 november nog voor de start van de werkdag inspireren door de inzichten van de twee topsprekers.

Er zijn verschillende manieren om betekenisvolle verbindingen vorm te geven. Maar de kern, die zit ‘m volgens Marianne De Backer in de samenwerking tussen organisaties. Als Belgische topvrouw in de farmaceutische industrie beseft ze dit maar al te goed: “De uitdagingen binnen onze sector zijn talrijk. Er zal nooit één farmaceutisch bedrijf zijn dat alle uitdagingen alleen kan aanpakken. Bedrijven moeten samenwerken, netwerken aangaan en vennootschappen vormen om succes te boeken.”

Daarbij verwijst ze graag naar de ‘Silicon Valley way of life’, die een inspiratiebron kan zijn voor meaningful connections in het Belgische bedrijfsleven. Een openminded mentaliteit en de wil om te connecteren zijn er de norm. En van daaruit ontstaan grootse dromen. Ze daagt Belgische ondernemers dan ook uit om ook in ons land grootser te durven dromen. Spreken we binnenkort over The Belgian Dream?

Maar meaningful connections zitten ‘m natuurlijk ook in de authentieke relatie tussen een leider en zijn naaste omgeving. Als gedragspsycholoog benadrukt Frederik Anseel het belang van luisteren naar elkaar: “Mensen willen een verschil maken in deze wereld. Ze willen dat iemand hen opmerkt, hen erkent en naar hen luistert. Zo krijgen ze het gevoel dat wat ze doen, telt.” 

En dat luisteren helpt bedrijven bovendien om vooruit te gaan. “Want wie inspeelt op wat er leeft, verbetert zijn werking, erkent zijn fouten en pakt die aan”, legt Anseel uit. Dat betekent echter ook dat een leider zich soms kwetsbaar moet durven opstellen, zo vertelt hij nog. “Zo ontstaat transparantie, betrokkenheid en vertrouwen tussen medewerker en leidinggevende.” Sterke leiders zijn volgens hem leiders die hun organisatie week na week bijsturen, zonder daarbij het vertrouwen van hun medewerkers te raken.

De boodschap van de gastsprekers van LEADERS MEETING PARIS 2020 mag duidelijk zijn: samenwerken en luisteren naar elkaar maakt ons sterker en helpt ons vooruit. Dat vormt de kern van échte meaningful connections. Door bedrijfsleiders online samen te brengen tijdens deze humanitaire crisis en twee interessante sprekers een platform te geven, leverde LEADERS MEETING PARIS 2020 alvast een zinvolle bijdrage.

Back to top