
Dat je de verhalen waarmee je in de pers komt ook deelt op je sociale media: het is eigenlijk een no-brainer. Maar waar pr-verantwoordelijken minder vaak aan denken, is dat het ook aangewezen is om de socialmediakanalen van hun eigen bedrijf in de gaten te houden. Vaak worden die namelijk beheerd door een andere collega. Ons advies: werk samen. Zodat je socialmediacollega weet wat jij aan de pers communiceert, en jij wat er op social media zal verschijnen.
Kleine verhaaltjes, interessante boodschappen
Welke socialmediaposts er interessant zijn voor journalisten? Een post over een collega die in zijn vrije tijd theater speelt en nu in een grote theaterproductie te zien is, bijvoorbeeld. Of een medewerker die je bedrijf in de bloemetjes zet tijdens de Week van de Vrijwilliger omdat hij of zich naast het werk ook inzet voor anderen. Of een teamgenoot die voor en na het werk gaat lopen, fietsen en zwemmen, en volgend jaar deelneemt aan de Iron Man.
Het lijken misschien kleine verhaaltjes, maar voor een regionale journalist zijn ze mogelijk wel interessant. Ga dus zeker eens koffie drinken met je socialmediacollega. Maar luister ook naar de vragen waar arbeiders mee zitten, of de verzuchtingen van collega’s tijdens de lunch. Want verhalen zijn overal te rapen. Mits de juiste aanpak, krijgen ze straks uitgebreide visibiliteit. En wie weet: misschien gaan ze wel viraal.
PS: Een verhaal uit de pers delen op sociale media? Let erop dat je enkel een link post naar het artikel, en geen pdf van het artikel zoals het in de krant staat. Dat is namelijk een inbreuk op het auteursrecht. Ook een foto van het krantenartikel mag niet.