window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-1529441-87');

28/09/2021

nws.nws.nws is hot.hot.hot

Digital communication

Deze week zijn mijn lessen op Thomas More hogeschool weer gestart. Naar goede gewoonte een fijne groep van enthousiaste en leergierige jonge mensen die graag woordvoerder willen worden. Mensen die dus graag met nieuws bezig zijn en de actualiteit volgen. Ik vraag tijdens de eerste les dan ook welke nieuwsmedia ze allemaal volgen. De antwoorden zijn meestal nogal ontnuchterend want gaan doorgaans niet verder dan: ik zie nieuws passeren op mijn timeline op sociale media, ik scrol snel door een nieuwsapp of ik lees de Dag Allemaal die bij mijn bomma ligt. Kranten lezen, duidingsprogramma’s kijken of zelf een magazine kopen,…dat is iets voor boomers of dat is althans wat ik dan aflees in hun ogen.

Ik geef hen daarom de eerste les altijd de opdracht mee om eens een weekendkrant te kopen, op een terrasje te gaan zitten met een koffie en te lezen. “Oh horror, die lange interviews,“ zie ik ze denken. En met tegenzin zetten ze zich er dan aan. Ik probeer hen bewust te prikkelen met klassieke media, want in de woordvoerderswereld waar ze willen toetreden zijn die nog steeds belangrijk. Maar omgekeerd, en daarom geef ik zo graag les, prikkelen ze mij ook met hun alternatieve mediagebruik en hun frisse blik.

Best of both worlds

Een paar dagen geleden vierde de VRT de 200.00ste volger van de nws.nws.nws-Instagrampagina. Nieuws volledig op maat van jongeren. Ik moet toegeven dat ik dat nieuwsmedium via mijn dochter van 14 ontdekte. Ze begon een tijd geleden mee te praten over nieuws aan de eettafel. Bleek dat ze op de hoogte blijft door nws.nws.nws. Ik volg het sindsdien en ben fan! Nws.nws.nws was bijvoorbeeld de eerste die mij duidelijk kon uitleggen, via een reeks slimme visuals, hoe ik de covid safe app van mijn dochter kon installeren.

De kloof tussen de zogenaamde klassieke media en sociale of nieuwe media verkleint alsmaar meer. Heel wat bekende nieuwsmerken hebben de afgelopen tijd een succesvolle switch gemaakt om hun nieuws ook te doen leven op nieuwe mediaplatformen. En dat loont. In een recente studie van Kantar blijkt dat de traditionele mediamerken nog steeds het meest vertrouwen krijgen, ook bij jongeren. Bovendien bouwen de bekende nieuwsmedia zo een dam tegen fake news dat ook graag circuleert op die nieuwe mediaplatformen.

Het ziet er dus naar uit dat we evolueren naar een best of both worlds: traditionele, geloofwaardige media die de manier waarop ze nieuws vertellen, aanpassen aan het platform en daardoor ook jonge doelgroepen blijven aanspreken. Van tv journaal tot instagram, van nieuwsapp tot papieren krant, van radionieuws tot tiktok. Daag me maar uit, beste studenten, en verras me dit jaar weer met jullie kijk op nieuws!

Back to top