22/10/2020

“Een crisis overwin je samen met journalisten”

Crisis communication Media relations

Media-aandacht: het is de grootste vrees van bedrijven die met een crisis te maken krijgen. Nochtans zijn journalisten je grootste bondgenoten in tijden van crisis. En daar is de communicatieaanpak van de regering tijdens de coronacrisis een extreem – maar tegelijk mooi – voorbeeld van. Benieuwd naar zijn ervaringen en inzichten, spraken we erover met Yves Stevens, woordvoerder van het Nationaal Crisiscentrum. En hij bevestigde: een crisis overwin je samen met journalisten.

“Journalisten willen alleen maar ons verhaal onderuit halen”: het is een vaak gehoorde verzuchting van bedrijven in crisis. Vanuit die perceptie stellen ze alles in het werk om zich te wapenen tegen het arsenaal van kritische vragen van journalisten. Maar ze vergissen zich: een journalist heeft niet als doel om je bedrijf onderuit te halen, wél om de samenleving te informeren. En laat dat nu net ook het doel zijn van crisiscommunicatie: de relevante stakeholders informeren. Duiding geven over wat er gebeurd is, wat dit voor hen betekent én wat je daaraan zal doen. 

Ons advies is dan ook altijd om tijdens een crisis transparant te zijn naar de pers toe. 

Dat gebeurde (en gebeurt) ook tijdens de coronacrisis. “De pers speelt een cruciale rol”, benadrukt Yves Stevens. “Daarom organiseerde het Nationaal Crisiscentrum elke dag een persconferentie. Het doel daarvan was om op één plaats en één moment objectieve informatie te delen. Maar die persconferenties waren ook het geknipte moment om in te spelen op wat er leefde bij de bevolking. Omdat we de sociale media dagelijks monitorden, wisten we goed wat er speelde. Zo konden we geruchten en samenzweringstheorieën snel ontkrachten, misverstanden aankaarten, en oproepen om de lockdownmaatregelen niet te ondermijnen.”

Het crisiscentrum beschouwde de pers als zijn grootste bondgenoot. 

Want de pers was voor het crisiscentrum het geknipte kanaal om transparant te zijn naar alle stakeholders van de coronacrisis. De pers hielp hen om de vertaalslag te maken naar de Belgische bevolking. Een verdedigende houding tegenover de pers  – enkel de kritische vragen van de pers counteren – zou alleen maar averechts gewerkt hebben. “Omdat je bij zo’n aanpak slechts een minimum aan informatie deelt”, geeft Yves nog mee. “En dat zou de bevolking (als stakeholders van de coronacrisis) sowieso niet aanvaard hebben. Bovendien is die aanpak bij een langdurige crisis niet vol te houden.” 

Laat je communicatieteam ook in niet-crisistijden inzetten op crisiscommunicatie.

De coronacrisis mag dan een extreem voorbeeld lijken, toch maakt de aanpak van het Nationaal Crisiscentrum één ding zeer duidelijk: wie goede relaties heeft met de pers, staat sterker als er een crisis uitbreekt. En dat is precies de reden waarom ook wij overheden, politici, bedrijven en organisaties adviseren om goede relaties met de pers op te bouwen. En dat: bij voorkeur proactief. Zo heb je zelf niet alleen een beeld van de journalisten die over jou, je bedrijf of organisatie berichten, maar hebben zij omgekeerd ook een genuanceerder beeld van jou.

Back to top