Zes tips voor een perfect tv-interview

Je bedrijf of organisatie staat aan de vooravond van een grote aankondiging of een crisis dreigt jouw imago te schenden? Dan is de kans groot dat een cameraploeg over de vloer komt op zoek naar een reactie. Vaak steekt stress dan de kop op. Gelukkig kan je leren hoe je een televisiejournalist te woord kan staan.

Jeroen Wils, onze mediatrainer, heeft heel wat ervaring op dat vlak. Vorige week kreeg ik de kans een mediatraining van hem bij te wonen. Voor hét ultieme stappenplan zal je eens langs moeten komen. Maar hier volgen alvast enkele van de belangrijkste tips.

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten hoe een televisieredactie te werk gaat. Om je een idee te geven: reportages in een nieuwsuitzending duren gemiddeld 1 minuut en 30 seconden. In elk stukje komen zo’n 2 à 3 mensen aan het woord, in quotes van telkens ongeveer 20 seconden. Journalisten zijn voor een nieuwsreportage dus op zoek naar quotes van gemiddeld 20 seconden. De kunst is dus om de journalist kant-en-klare quotes te bezorgen.

1. Breng nieuws

Wil een journalist van jou een interview? Beslis dan eerst of jij de juiste persoon bent om informatie te verschaffen. Indien ze bij jou aan het juiste adres zijn, zorg er dan voor dat je boodschap nieuwswaardig is en een meerwaarde biedt voor het debat. Ga na of je iets nieuws te vertellen hebt en of je over cijfers of expertise beschikt.

2. Een goede voorbereiding is goud waard

Alles staat of valt met een goede voorbereiding. Kies een drietal kernboodschappen die je wil meegeven en schrijf vervolgens voor iedere boodschap een quote. Onthoud dat je quotes idealiter slechts 20 seconden lang zijn. Als een quote te lang is, zal er in geknipt worden. Daardoor verdwijnt er nuance, of nog erger, gebruikt de journalist een minder belangrijk stuk van je quote. Dus hoe minder er moet geknipt worden, hoe minder kans op ontgoocheling achteraf. Bereid daarnaast ook een vragenlijstje voor, zodat je bij onverwachte vragen niet uit de lucht valt.

3. Het oog wil ook wat

Uiteraard is wat je zegt ontzettend belangrijk. Maar er is meer! De aandacht van de kijker gaat voor 80% uit naar wat hij ziet. Kies daarom nauwkeurig je outfit en check vlak voor je voor de camera stapt nog eens of je kleding en kapsel in de plooi ligt. Niets zo vervelend als achteraf opmerkingen krijgen dat je das scheef hing! Besteed ook voldoende aandacht aan het decor. Kies voor een sobere achtergrond met eventueel een subtiel logo. En let op dat er op de achtergrond geen informatie te zien is die niet voor de buitenwereld bestemd is. Even achterom kijken is dus de boodschap. Dan rest er nog je lichaamstaal. Sta stevig rechtop, wees zelfzeker en glimlach. Dat wekt de sympathie van de kijker op!

4. Wat moet ik zeggen?

Over naar de inhoud. Hou tijdens je uitleg steeds vast aan je 3 kernboodschappen. Let erop dat je in je antwoord geen opsommingen gebruikt. Als er achteraf in de quote geknipt wordt, houdt je betoog immers geen steek meer. En over knippen gesproken: de vraag wordt meestal weggelaten, dus zorg ervoor dat je antwoord een geheel vormt. Begin de quote dus niet met een verwijzing naar de vraag. Let wel op dat je ondanks alle regeltjes je antwoorden niet vanbuiten leert en dat je steeds naturel blijft spreken.

5. Spreek als tegen een 14-jarige

Nu je weet wat je moet zeggen, moet je er nog voor zorgen dat iedereen je begrijpt. Een gouden regel is ‘spreek als tegen een 14-jarige’. Op die manier kan elke kijker zonder problemen verstaan wat je zegt. Gebruik dus niet te veel vaktaal of moeilijke woorden. Zorg er verder voor dat je antwoorden niet te vaag blijven, maar geef concrete cijfers of voorbeelden om je uitleg te staven. En tot slot: spreek traag en duidelijk. De kijker kan meestal niet terugspoelen als hij je uitleg niet verstaan heeft.

6. Jij houdt de regie

Onthoud goed dat jij de informatie hebt die journalisten willen weten. Jij bent dus de baas van het interview! Als je hapert of je weet niet meer wat zeggen, wees dan niet bang om even van de camera weg te stappen en opnieuw te beginnen. Maar ook inhoudelijk heb je de touwtjes in handen. Je hebt immers de macht om je woorden te wikken en wegen. Zeg niet meer dan je wilde zeggen en geef de regie van het interview niet uit handen aan de journalist.

Nu je de kennis in pacht hebt, rest je enkel nog wat oefening. Het mag dan een cliché zijn, maar het is daarom niet minder waar: oefening maakt meester!

Voeg je reactie toe




Auteur: Nele Hiele

Gepubliceerd op: 11/08/2014


Laatste tweets

Twee weken geleden zaten we 3 dagen samen met een grote groep inspirerende mensen in Parijs op #leadersmeetingparistwitter.com/i/web/status/9…

Wij spreken op

Meer datums

Leadersmeeting@Paris

Een 3-daagse bijeenkomst van en voor Belgische bedrijfsleiders, politici en inspirerende mensen uit de culturele en academische wereld rond een centraal thema.

leadersmeetingparis.be