Maak gebruik van sociale media tijdens je crisiscommunicatie

Het internationale media monitoringbedrijf Meltwater selecteerde uit een kwantitatieve top 50 de tien meest invloedrijke tweeters uit België en Nederland als het gaat om crisiscommunicatie, én vroeg hen om hun gouden tip. Jeroen Wils van Bepublic haalde plaats vier in de top 10. Hier is zijn gouden tip.

Bij een crisis kan je sociale media gebruiken om informatie te verspreiden, om in de gaten te houden wat er gezegd wordt over je organisatie of over de crisis, om te dialogeren met je doelgroep(en) en om via deze kanalen data te verzamelen. Met andere woorden: je kan sociale media gebruiken om te zenden, te kijken, te dialogeren en te vragen:

  • Zenden: Communiceer snel en zo mogelijk als eerste op sociale media over je crisis.
  • Kijken: Goede monitoring van sociale media helpt je om in kaart te brengen welke onduidelijkheden, bezorgdheden, geruchten of kritische kanttekeningen er leven bij de bevolking of bij je doelgroep.
  • Dialogeren: Probeer via de dialoog de samenredzaamheid te stimuleren: “we zitten allemaal in hetzelfde schuitje en samen moeten we hier door.”
  • Vragen: Maak gebruik van de kennis die aanwezig is bij je publiek om je crisis beter te kunnen beheersen.

De gouden raad van de andere experten uit de top 10 vind je hier.

Meer praktische tips en adviezen schreef Jeroen Wils neer in het boek "Communiceren in tijden van crisis".

Reacties

Jeroen

06 07 2015

dankje!

Voeg je reactie toe




Gepubliceerd op: 29/06/2015


Laatste tweets

Twee weken geleden zaten we 3 dagen samen met een grote groep inspirerende mensen in Parijs op #leadersmeetingparistwitter.com/i/web/status/9…

Wij spreken op

Meer datums

Leadersmeeting@Paris

Een 3-daagse bijeenkomst van en voor Belgische bedrijfsleiders, politici en inspirerende mensen uit de culturele en academische wereld rond een centraal thema.

leadersmeetingparis.be