‘Geen commentaar’: het woordvoerdersvak in zakformaat

Anekdotes, do’s en don’ts, en quotes van verschillende collega’s uit de communicatie- en nieuwsbranche: met deze elementen ging Medialaan-woordvoerster Sara Vercauteren aan de slag om het boek ‘Geen commentaar’ neer te pennen. Als je een woordvoerder, persverantwoordelijke, journalist, student communicatie bent, of gewoon interesse hebt in de wereld van het ‘nieuws maken’, dan moet je dit boek gelezen hebben. Als studente Communicatiemanagement en stagiair bij Bepublic heb ik er alvast veel wijze lessen uit getrokken.

De praatjesmaker in het nieuws, de partypooper die intern kritische vragen stelt, de sta-in-de-weg die informatie verzwijgt… Er bestaan veel percepties van wat een woordvoerder of persverantwoordelijke net is. Sara Vercauteren wil hier komaf mee maken en vertellen wie woordvoerders écht zijn. Ze graaft diep in haar geheugen en haalt vijftien jaar ervaring naar boven, maar ze laat ook collega’s van verschillende bedrijven en uit diverse sectoren aan het woord, elk met hun ervaringen in het vak. Ze hoopt zo een schouder te kunnen bieden aan alle nieuwe woordvoerders en persverantwoordelijken én die van de toekomst.

Volgens Sara zijn er wel meer functies die woordvoerders naar zich toegeworpen krijgen; zo zijn ze bijvoorbeeld weleens schrijver, diplomaat, verleider, analist, spreker, onderhandelaar, kuitenbijter, armworstelaar, workaholic, of mental coach. En dan is de helft nog niet gezegd. Als student met een ambitie in deze richting, zou je al schrik kunnen krijgen, of juist heel nieuwsgierig zijn naar wat ze hier juist mee bedoelt. Gewoon verder lezen, al je vragen (of toch bijna) worden ergens doorheen het boek beantwoord!

Laagjes

Het boek is zeer gelaagd geschreven. Het begint bij de basics; van het nieuws halen (of mijden), tot persberichten schrijven en uitsturen (of net niet), tot het schrijven van opiniestukken, het pitchen, geven van interviews, en het gebruik van sociale media. Dan gaat ze over naar de haat-liefdeverhouding die speelt tussen woordvoerders en journalisten, de tweezijdige rol die een woordvoerder speelt, - als advocaat van de organisatie én van de journalisten - de truken die elke woordvoerder uit zijn hoed moet kunnen toveren, het belang van een goede reputatie, en ten slotte een antwoord op de vraag ‘wie zijn woordvoerders?’. Je gaat dus steeds dieper en dieper mee in het verhaal. Wanneer je het boek uit hebt, kan je je niet enkel inbeelden hoe het is om een woordvoerder of persverantwoordelijke te zijn, je kan ook direct voor jezelf zeggen: ‘Dit is wat ik mezelf wel/absoluut niet zie doen.’

Niet cliché, wel menselijk

De persoonlijke anekdotes van Sara: grote bonus! Het is heel leuk om te lezen over situaties waar je jezelf nog in ziet belanden. Geen clichés, maar wel herkenbaar. Vervolgens lezen dat ‘sh*t happens’ maar dat je het zo en zo wel kan vermijden, maakt het nog aangenamer om je er mee te gaan identificeren. Het geeft een zekere menselijkheid aan de job en de persoon erachter, en dat lijkt ergens wel het doel van dit boek: laten zien dat woordvoerders ook maar mensen zijn, die fouten maken en hun job doen. Ergens dus ook een aanrader voor journalisten en bedrijfsleiders om dit boek te lezen.
Tip 95: Bouw een netwerk uit. Een tip die Sara zelf goed opgevolgd heeft. Je vindt namelijk quotes van tientallen experts, die inspelen op de verschillende thema’s van het boek, en ook een leuke toets geven aan het hele verhaal. Want het toont aan dat ervaringen uit verschillende sectoren erg verschillend, en toch hetzelfde kunnen zijn.

Wat hebben we vandaag geleerd?

Belangrijkste les uit dit boek: woordvoerder of persverantwoordelijke ben je niet zomaar. Het vergt al je tijd, je energie, opperste concentratie, non-stop stress, en je krijgt misschien niet altijd het respect dat je verdient. Maar als je gepassioneerd bent, neem je dat er allemaal graag bij. En dat is net wat dit boek zo uniek maakt: dit boek is geschreven door iemand die haar job met veel passie doet. Moet haast wel, als je sommige van haar anekdotes leest en ziet dat ze het nooit heeft opgegeven.
‘Geen commentaar’ geeft een unieke inkijk in de bovenkamer van een woordvoerster, en is een handige zakgids voor beginners én gevorderden in het vak. Echt een aanrader!

Voeg je reactie toe




Auteur: Aïsha Matanda

Gepubliceerd op: 09/08/2018


Laatste tweets

‘Wie in de #media of op social media onder vuur komt te liggen, moet niet duiken, maar reageren’. @Braspenningtwitter.com/i/web/status/1…

Wij spreken op

Meer datums

Leadersmeeting@Paris

Een 3-daagse bijeenkomst van en voor Belgische bedrijfsleiders, politici en inspirerende mensen uit de culturele en academische wereld rond een centraal thema.

leadersmeetingparis.be