De tien gouden regels van crisiscommunicatie

Crisissen komen altijd onverwacht en op het slechtst denkbare moment. Maar het is goed om enkele gouden regels voor ogen te houden, die je kunnen helpen om de ergste reputatieschade te voorkomen.  Dit is de houvast van communicatie-expert Jeroen Wils.

1. Communiceer!

Niemand is gebaat met een ‘geen commentaar’, en in de eerste plaats het getroffen bedrijf niet. Het kan worden geïnterpreteerd als een toegeven van schuld. Goede crisiscommunicatie is er daarentegen op gericht de goede naam en het imago van het bedrijf te vrijwaren.

2. Communiceer voorbereid!

Besteed voldoende tijd aan het opstellen van een plan voor crisiscommunicatie, waarin alle aspecten worden opgenomen en voorbereid. Zo kun je op het moment van een crisis zelfzekerder, krachtdadiger en rustiger optreden.

3. Communiceer eerst intern!

Meld het nieuws over de crisis zo mogelijk eerst aan het eigen personeel en pas daarna aan externe doelgroepen. Daarmee vermijd je een geruchtenstroom en verhoog je de betrokkenheid en de eensgezindheid van je organisatie.

4. Communiceer met de media!

Bij een crisis zijn de media een essentiële factor. Beschouw journalisten als partner, niet als tegenstrever, en probeer al lang voor een crisis uitbreekt een goede verstandhouding met hen op te bouwen.

5. Communiceer ook met sociale media!

Sociale media zijn niet meer weg te denken in elk modern crisiscommunicatieplan. Door in en met de sociale media te communiceren, houd je de vinger aan de pols en kun je snel inspelen op ongecontroleerde geruchten.

6. Communiceer als eerste!

Blijf niet wachten op volledigheid voordat je naar buiten treedt. Maar: breng wel eerst goed in beeld wat er aan de hand is, zodat je geen onjuiste informatie geeft. Dat kun je later vaak moeilijk weer rechtzetten.

7. Communiceer correct!

Verschaf zo snel en compleet mogelijk feitelijke informatie: voorkom verspreiding van onjuiste informatie. Communiceer eerlijk, transparant en duidelijk en houd altijd de juridische consequenties van je berichten in het achterhoofd.

8. Communiceer eenduidig!

Stel één enkele woordvoerder aan die eenvormige informatie verstrekt, afgestemd op alle belangen van je bedrijf. Zorg ervoor dat de woordvoerder voldoende hoog in je organisatie staat.

9. Communiceer respectvol!

Zijn er slachtoffers, vermisten of gewonden? Informeer familieleden eerst voordat je met de informatie naar buiten treedt. Toon verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Zijn er (dodelijke) slachtoffers te betreuren, spreek dan altijd eerst medeleven uit. En wees niet beroerd om je te excuseren voor de geleden schade.

10. Communiceer toekomstgericht!

Probeer het negatieve nieuws over je organisatie te gebruiken als hefboom naar een – betere – toekomst. Zeg dat je de fouten uit het verleden zult gebruiken om de procedures in de toekomst te verbeteren. Alleen zo zul je het vertrouwen in je bedrijf kunnen herstellen.

Reacties

morgiborgi

31 05 2018

ik ben op zoek naar jongen 18 voor wilde nacht

morgiborgi

31 05 2018

042458458

morgiborgi

31 05 2018

0249431055

morgiborgi

31 05 2018

0

Voeg je reactie toe




Auteur: Jeroen Wils

Gepubliceerd op: 26/10/2014


Laatste tweets

"#Nanoinfluencers are in, because their #engagement is so high and we have the technology to work with a lot more… twitter.com/i/web/status/1…

Wij spreken op

Meer datums

Leadersmeeting@Paris

Een 3-daagse bijeenkomst van en voor Belgische bedrijfsleiders, politici en inspirerende mensen uit de culturele en academische wereld rond een centraal thema.

leadersmeetingparis.be