Communicatie bij herstructureringen: zoeken naar een delicaat evenwicht

Vandaag kondigt de directie van Caterpillar in Gosselies aan de vestiging te willen sluiten. Meer dan 2000 mensen dreigen hun job te verliezen. De vakbonden steigeren, de pers ligt op de loer. Hoe pak je als directie de communicatie aan?

1. De communicatieverantwoordelijke begeleidt de verschillende fases in het proces

Herstructureringen moeten sinds de wet-Renault een vast stramien volgen, te beginnen met een bijzondere ondernemingsraad waar de intentieverklaring tot herstructurering gebeurt. Zo’n bijzondere ondernemingsraad komt natuurlijk niet van vandaag op morgen, er gaat een grondige voorbereiding aan vooraf.

Samen met de bedrijfsjuristen, eventuele advocaten en de CFO moet de CEO de verschillende stappen van het herstructureringsproces plannen en verschillende scenario’s voorbereiden. Hierbij wordt best ook vanaf dag 1 de communicatieverantwoordelijke betrokken.

2. Wees voorbereid op lekken

Hoe klein ook de groep die de voorbereidingen treft, hoe goed de afspraken ook zijn die over confidentialiteit worden gemaakt, hou er altijd rekening mee dat de plannen kunnen uitlekken. Zorg ervoor dat je meteen gevat kan communiceren wanneer dit gebeurt.

3. Ieder woord telt

Bereid de nodige Q&A’s voor, zowel voor de interne als voor de externe communicatie. Zorg dat ook de moeilijkste of vervelendste vragen een afdoend antwoord krijgen. De woordvoerder (of het aanspreekpunt) en de CEO moeten de boodschappen tot in de (juridische) puntjes beheersen.

Train dat op voorhand. Een mediatraining, enkele dagen voor de officiële aankondiging, is daarbij geen luxe. Vermijd dat de vertegenwoordiger van het bedrijf onder druk van de media bezwijkt en de verkeerde dingen zegt. De vakbonden kijken mee, en ieder verkeerd woord…

4. Argumenten én empathie

In de boodschap die het bedrijf wil verspreiden, moet een goed evenwicht zitten tussen enerzijds het rationele, het economische en anderzijds het menselijke, het emotionele. Crisiscommunicatie zonder empathie is gewoon slechte communicatie. Benadruk dat je de impact op je medewerkers, hun familie, de slachtoffers, de omwonenden, de klanten, … steeds een prioriteit is in de afwikkeling van de crisis.

5. Wees zichtbaar, benaderbaar

Breng zelf je slechte nieuws. Het is een gouden regel in crisiscommunicatie, maar misschien wel de moeilijkste om in de praktijk te brengen. Loop niet weg van de camera’s of journalisten met moeilijke vragen. Zorg er voor dat het personeel de slechte boodschap van de directie - liefst van de CEO zelf - krijgt.

Die transparante houding maakt dat het personeel ook in het verdere verloop van het proces nog naar je wil luisteren. Maak bv. een videoboodschap van de CEO die het personeel nog tijdens de ondernemingsraad in de mailbox krijgt. Organiseer een infosessie voor het personeel, waar personeel de mogelijkheid tot vragen stellen krijgt.

Voeg je reactie toe




Auteur: Jochem Goovaerts

Gepubliceerd op: 02/09/2016


Laatste tweets

Twee weken geleden zaten we 3 dagen samen met een grote groep inspirerende mensen in Parijs op #leadersmeetingparistwitter.com/i/web/status/9…

Wij spreken op

Meer datums

Leadersmeeting@Paris

Een 3-daagse bijeenkomst van en voor Belgische bedrijfsleiders, politici en inspirerende mensen uit de culturele en academische wereld rond een centraal thema.

leadersmeetingparis.be