10 gouden regels voor een goed persbericht

In november 2015 publiceerden we ons onderzoek over persberichten, waaruit bleek dat van alle persberichten die de Belgische bedrijfswereld dagelijks de wereld instuurt, amper één op de vier relevant is. Als je deze ‘gouden regels’ volgt, zorg je ervoor dat je persbericht wél gelezen wordt.

In het onderzoek van Bepublic, in samenwerking met iVOX en persagentschap Belga, beoordeelden 2000 Vlamingen persberichten op eigenschappen als nieuwswaarde en geloofwaardigheid. De persberichten die de beste score kregen, scoorden telkens goed op de volgende tien eigenschappen.

  1. Is het persbericht relevant voor een groot publiek?

Bekijk het nieuws dat je wil uitsturen met een journalistieke bril. Stuur alleen een persbericht uit als je verhaal relevant en nieuwswaardig is. Kies voor verhalen die een groot publiek aanspreken, zoals bijvoorbeeld nieuws over geldzaken. Zo zal je persbericht de grootste impact hebben.

  1. Schrijf je het persbericht met de lezer voor ogen?

Een goed persbericht schrijf je vanuit het perspectief van de lezer, niet vanuit het perspectief van het bedrijf of de journalisten. Evalueer de argumenten die je gebruikt kritisch. Zijn ze relevant voor je lezers, of alleen voor mensen die je bedrijf kennen?

  1. Is de titel aantrekkelijk?

Als de titels van je persberichten de juiste snaar niet raken, zullen journalisten ze al snel deleten. Een titel moet de lezer uitnodigen om het artikel te lezen. Kies voor een originele titel die opvalt in de zee van berichten waarmee journalisten dagelijks overspoeld worden.

  1. Is het persbericht verrassend?

Opmerkelijk nieuws trekt het snelst de aandacht van journalisten. Maak je persbericht verrassend en kies voor nieuwsverhalen die niet elke dag in de krant staan.

  1. Is het persbericht belangrijk voor de lezer?

Lezers zullen sneller een artikel lezen wanneer het over iets gaat waar ze affiniteit mee hebben. Je kiest daarom best voor nieuwsverhalen waarmee je lezers zich persoonlijk verbonden voelen. Citeer bijvoorbeeld bekende personen in je persbericht, want zij staan ‘dichter’ bij de lezer dan onbekende personen.

  1. Zijn de cijfers interessant?

Een goed persbericht maakt gebruik van cijfers om meer duiding te geven. Cijfers kunnen je boodschap extra kracht bijzetten en geven je lezers meer informatie. Maar gebruik ze alleen als ze een meerwaarde bieden.

  1. Zijn de citaten boeiend?

Citaten zijn onmisbaar in persberichten.  Ze spreken tot de verbeelding en maken je persbericht geloofwaardiger. Journalisten nemen ze ook vaak letterlijk over. Bovendien voelen je lezers zich meer betrokken bij het verhaal wanneer je mensen een naam en identiteit geeft. Gebruik daarom citaten van experten om je persbericht levendiger te maken.

  1. Zijn er concrete voorbeelden in het persbericht?

Concrete voorbeelden maken je persbericht begrijpelijker en aantrekkelijker. Zorg ervoor dat je voorbeelden relevant zijn en een meerwaarde vormen voor je persbericht.  Vermijd algemene beschrijvingen en jargon.

  1. Heeft het persbericht een duidelijke structuur?

Lange, doorlopende teksten schrikken je lezers af. Een tekst die gestructureerd is, leest veel aangenamer. Hou je alinea’s daarom kort en prikkel je lezers met korte tussenkoppen.

  1. Staat het belangrijkste bovenaan?

Journalisten scannen alle persberichten die in hun mailbox belanden razendsnel. Wil je hun aandacht vasthouden? Gebruik dan de omgekeerde piramide. Geef eerst het belangrijkste nieuws en eindig met de achtergrondinformatie. Alle essentiële informatie moet al in je inleiding staan: wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe.

Voeg je reactie toe




Gepubliceerd op: 04/04/2016


Laatste tweets

Ontbinding #contracten van onbepaalde duur komt er steeds minder op initiatief van werkgever, blijkt uit cijfers va… twitter.com/i/web/status/1…

Wij spreken op

Meer datums

Leadersmeeting@Paris

Een 3-daagse bijeenkomst van en voor Belgische bedrijfsleiders, politici en inspirerende mensen uit de culturele en academische wereld rond een centraal thema.

leadersmeetingparis.be